Waar te ontvangen (ARCHIEF)
Zie hieronder het ontvangstgebied op DAB+ van de Nederlandse publieke omroep NPO per 2016 (meest actuele kaart!).
Afbeelding: NPO, DAB+ mobiele ontvangst 2016
En dit is de situatie eind 2016 voor de radiostations van de landelijke commerciële omroepen op DAB+.
Afbeelding: VCR, dekking eind 2016
Hieronder zie je het bereik van de niet landelijke commerciële stations en de regionale publieke omroepen die op DAB+ uitzenden.
Via het netwerk van MTVNL zenden ook een aantal radiostations uit. Dit netwerk heeft niet overal hetzelfde aanbod, waardoor per provincie het aantal te ontvangen radiostations kan variëren.
DAB+ ontvangst
Ook al luistert men binnen het verzorgingsgebied naar de radio, het kan toch voorkomen dat op sommige plaatsen geen DAB+ ontvangst mogelijk is. Net zoals bij de mobiele telefoon zijn er plekken waar het radiosignaal niet goed doorkomt. Het is helaas niet mogelijk om van te voren met 100% zekerheid te zeggen of op een bepaalde plaats DAB+ ontvangen kan worden, of niet. Ook de kwaliteit van de gebruikte DAB+ ontvanger zelf is van invloed op de ontvangstmogelijkheden. Hoe gevoeliger de DAB+ radio is, hoe groter de kans op een goed ontvangst van DAB+ stations.
Wanneer kunnen er problemen met DAB+ ontvangst ontstaan
- Bij dichte bebouwing. Gebouwen vormen een belemmering voor radiogolven en verzwakken deze.
- In tunnels. Langere tunnels vormen voor alle draadloze uitzendingen een probleem, of het nu FM, middengolf, GSM of DAB+ betreft. Tenzij de tunnelbeheerder maatregelen neemt, natuurlijk. Voor FM gebeurt dat op vele plaatsen al, echter voor DAB+ nog niet. Gelukkig hebben autoradio’s nog altijd FM. Car DAB+ radio’s zullen dan in veel gevallen automatisch overschakelen naar de FM als de DAB+ ontvangst wegvalt.
- In sommige kamers van het huis of flat. Zoals FM worden ook DAB+ golven verzwakt door beton, staal en ander constructiemateriaal. De ontvangst in dieper gelegen kamers of kelders kan dan moeilijk worden, zeker met de gebruikelijke sprietantenne. Probeer in dat geval de radio of de antenne bij een raam te plaatsen, of anders met een externe antenne te werken (indien deze aan te sluiten valt).
- Als men luistert met een DAB+ walkman. Deze apparatuur is vaak minder gevoelig, omdat het oortelefoonsnoertje gebruikt wordt als ontvangstantenne. De ontvangst in de bus, tram of trein kan dan wel eens tegenvallen. In de woning wil het vaak helpen als men dichter bij een raam luistert. Gebruik trouwens alleen de oortelefoon die bij de DAB+ walkman wordt geleverd. Het snoertje is speciaal ontworpen om als antenne te dienen.
Alles of niets
Bij FM-ontvangst hoort men steeds meer ruis en storingen als het ontvangstsignaal zwakker wordt. Dat is bijvoorbeeld het geval aan de rand van het verzorgingsgebied van een FM-zender. Bij DAB+ is dat anders: zelfs bij een zwak signaal blijft een digitale radio goed spelen. Toch is er ook bij DAB+ een grens. Als het DAB+ signaal echt te zwak wordt (bijvoorbeeld in een parkeergarage) dan komt er geen geluid meer uit het toestel. Het is immers digitale techniek: het signaal is één of nul: kortom wel of geen signaal! Dat is een eigenschap die men bij digitale toestellen wel vaker tegenkomt: ofwel men krijgt een perfect geluid ofwel niets. Als men met een digitale radio in die ‘grenszone’ zit, kan het gebeuren dat het geluid soms wegvalt en dan weer terugkomt. Het beste is dan om de antenne van de DAB+ tuner te verdraaien of deze bij een raam te zetten.
Ontvangst Dab+ is zeer afhankelijk van de plaats antenne en de afstand tot de zendmast. Ik zelf woon op de 19e etage van een appartementencomplex en de afstand tot de zendmast Rotterdam Waalhaven is ongeveer 800 mtr. De ontvangst is zeer goed zelfs van de Belgische zenders. Ik besef dat ik mij bevoorrechte positie bevindt.
Ontvangst van DAB+ in Hellevoetsluis is zeer slecht. sommige zenders komen redelijk goed door, maar er zijn er zo weinig. Als je dan het gebied gebkijkt waar Hellevoetsluis is gelegen zie je direct dat er bijna GEEN dekking is in geheel Voorne-Putten. Wij horen schijnbaar nergens bij. Zo van “jullie bekijken het daar maar”. Ook met de door mij op advies gemaakte antenne is het ietsje beter geworden, dank zijn de radiowinkel in Den Haag. Waarom is het zo slecht gesteld met de DAB+ radio dekkingen in dit kleine kikkerlandje??
In Zeeland (Middelburg) hadden we altijd goede FM ontvangst. 6 jaar geleden nieuwe DAB+ radio voor thuis gekocht met het oog op toekomstige FM afbouw. Sinds een aantal jaren wordt FM idd teruggeschroefd (toenemend ruis), echter DAB+ is nog steeds slecht en wordt zelfs slechter (gewoon geen ontvangst). Vroeger betaalde je actief kijk- en luistergeld. Tegenwoordig wordt dit op een andere wijze geïnd zodat niemand er net als bij hondenbelasting meer onderuit komt. Prima, maar dan verwacht ik wel dat er sprake is van een fatsoenlijke ontvangst van publieke zenders. Benieuwd hoe anderen dit zien en waar ik dit ongerief kan melden…
Daarom (Grijpskerke) nog steeds geen dab ding gekocht.
De NPO zenders krijg ik in Assen in de woonkamer meteen half streepje binnen uit een maximum van 5 streepjes.
Vaak valt het signaal ook nog weg. Bij het raam zitten helpt ook niet zo matig is het uitgezonden DAB+ signaal. Voor verbeteerde ontvangst hebje op je DAB + ontvanger een F Connector nodig om daar een KAT 3 DAB antenne op e kunnen aansluiten.
Buiten in de tuin doet een KAT 3 DAB antenne het goed, maar ik ga met mijn radio niet in de tuin zitten. Jammer voor als dat reclame geld voor DAB+ radio’s.
Is al jaren slecht en verbetering nog net gezien.
gr Frits Hoekstra
In het noorden van Groningen is het ronduit slecht. Ik ben van mening dat degenen die hier voor verantwoordelijk zijn, het moeten overlaten aan mensen die er verstand van hebben.
DAB+Kenwood autoradio, antenne hoog op voorruit = 1,5 meter, Amstelveen meestal ontvangst, via A2 naar Breda valt het onder Utrechtprovincie tot 8 per 10 minuten, en over de rivieren naar 2 minuten muziek per 10 minuten stilte. Naar Rotterdam over A4 blijft het tot Den Haag spelen, dan valt het steeds 30 seconden tot een minuut uit. In groot Rotterdam kan je beter weer FM gebruiken, liever wat ruis dan. De dekkingskaart van Nederland…., men doet alsof het bereik zachtjesaan minder wordt rondom de zendantenne, maar bij te weinig ontvangstdata (< 90%?) Is het stilte, dus die cirkels om de zendantenne zijn overdreven groot. Wie is eigenlijk verantwoordelijk voor de uitrol?
Met een plakantenne op de voor ruit krijg je geen goede ontvangst.
Ik heb een antennen op het dak van de auto en de ontvangst valt zelden weg.
Wat voor antenne heb jij dan . Ik heb zo,n plak antenne maar kanaal 11c is zeer slecht… Ik woon bij de grens in Gelderland, de Duitse zenders zijn top maar ik wil juist de Nederlandse zenders ontvangen ..
Met plakantenne de laatste tijd half nederland doorgereden. Friesland, Drenthe, Overijssel, Veluwe, OostBrabant, NoordLimburg, Utrecht, NH, ZH, Zeeland, overal, behalve in de tunnels, prima ontvangst van de landelijke publieke en commerciele zenders. In ZeeuwsVlaanderen zelfs franse zenders gehoord via tropo. Enige “witte vlek”, de weg door de duinen naar castricum aan zee, maar op de parkeerplaats aan zee weer prima ontvangst. Thuis, 6-hoog in Amsterdam 110 dabzenders in de woonkamer zonder buitenantenne op de sangean 27c. Normaal te horen de zenders: almere, ijsselstein, utrecht, amstelveen, diemen, buitenveldert, krommenie, heiloo. Tijdens tropo openingen tot 130 zenders, ook uit engeland en vlaanderen en wallonie gehoord.
Sinds een paar dagen is dexdab ontvangst in mijn auto zga weg. Regio Sittard /Echt-Susteren. Echt balen want je denkt meteen aan je auto installatie, maar ligt het mss aan het netwerk? Ik heb een buitenantenne bij een professional in Geleen gekocht voor een €100 was eerst perfect maar alleen zonder voedingdraad aangesloten. Nu is en blijft het bagger met en zonder + aan de antenne. Meer slachtoffers in de regio?
Ook in omgeving Venlo en A73 erg slecht
Venray is ook slecht qua ontvangst.
Dan wel en dan weer niet.
Het is net als bij telefoons; wel reclame maken voor 5G terwijl 4G+ nog niet eens goed te ontvangen is op veel plaatsen.
Het verschil in DAB+ en fm. is groot in kwaliteit en ik hoop dat de ontvangst in heel het land snel beter wordt
want de ontvangst is nu nog steeds om te janken.
DAB+Kenwood autoradio, antenne hoog op voorruit = 1,5 meter, Amstelveen meestal ontvangst, via A2 naar Breda valt het onder Utrechtprovincie tot 8 per 10 minuten, en over de rivieren naar 2 minuten muziek per 10 minuten stilte. Naar Rotterdam over A4 blijft het tot Den Haag spelen, dan valt het steeds 30 seconden tot een minuut uit. In groot Rotterdam kan je beter weer FM gebruiken, liever wat ruis dan. De dekkingskaart van Nederland…., men doet alsof het bereik zachtjesaan minder wordt rondom de zendantenne, maar bij te weinig ontvangstdata (< 90%?) Is het stilte, dus die cirkels om de zendantenne zijn overdreven groot. Wie is eigenlijk verantwoordelijk voor de uitrol?
Als ik het grootste deel van de reacties sinds 2012 lees in DAB+ ruim 7 jaar na lancering van dit item nog niet verbeterd.
Er komt komende week (jul 2020) weer een campagne aan voor DAB+ Dit geld kan beter in uitbreiding van zenders en zendVERMOGEN worden gestopt m.n. voor publieke omroep landelijk en vooral regionaal.
Ik woon op de grens van blok 6 en blok 8 en de ontvangst is navenant.
.Vandaag zijn de radiocondities slecht . ook de FM fluctueert aardig.( Als luisteramateur ken ik de techniek.)
Net een scan gedaan na fabrieksreset 83 zenders ingelezen
Woonplaats Amersfoort Oost
Ontvanger Technisat digit 100 met een buitenantenne ( Log per) op 10 meter hoogte en “zicht” op Lopik.
resultaat:
100% NL ontvangststerkte 95% 1 fout
regionale zender radio West 95% 0 fout ( deze zend op MTVNL freq.)
Nagenoeg alle commerciëlen halen eenzelfde percentage ,landelijk publiek haalt max 80% met een fout of 5
Als fervent regionale omroep luisteraar heb ik het nakijken.
Hier in Amersfoort GEEN radio M( de “rampenzender” voor dit gebied ) , maar ook geen andere zoals Omroep Gelderland of Omroep Flevoland en de andere regionalen.
Als dit de toekomst moet worden als de analoge FM verdwijnt zal er toch echt een inhaalslag qua bereik moeten worden gemaakt.
DAB+ is vooral ontworpen voor gebruik in de auto, maar zelfs daar is het regelmatig ontvangst belabberd.
Ik woon in Venlo en daar staat een zendmast. Echter met een vermogen van 0,1kW. waar Lopik bijvoorbeeld 8kW vermogen heeft. Waarom niet het vermogen van de zwakke masten opschroeven? Anders dan FM, waar zelfde stations op andere frequenties moeten uitzenden ( das een euvel van FM) kan bij DAB wél alles op eenzelfde frequentie. Bij meer zendvermogen per mast ook betere ontvangst overal.
Lijkt me logisch…
Ik woon in midden -Limburg en heb DAB klokradio die vrijwel geen Dab ontvangst heeft.
Verder Dab radio in de auto waar ik ook vrijwel niets aan heb , dus mijn conclusie is , of het wordt nooit iets voor ons en Holland zegent zichzelf hier ook weer eens mee.
Ik heb een DAB autoradio maar echt slecht ontvangst in regio 046 (sittard-geleen) en omgeving. Afgelopen weekend naar midden Limburg geweest, ook daar niet al te best ontvangst.
Wordt dekking nog beter? Of blijft deze zo, dan kan ik beter terug naar oude vertrouwde FM
Omdat Radio 5 via AM zou verdwijnen, kocht ik een DAB+ radio.
Dat had ik net zo goed kunnen laten: Radio 5 kan ik nog steeds niet ontvangen.
Het geld had ik beter kunnen uitgeven aan een internetradio!
Nu kan ik mij (gelukkig) nog behelpen met een oude iPod en een nog steeds functionerende Radio 5 app … maar hoe lang nog?
Lekkere actuele dekkingskaart…grapje zeker anno 2019 ?
Er zijn helaas geen nieuwere…
Zomaar een tip: maak een nieuwe kaart!
Een tekening uit 2016 laten zien in medio 2019 is om te huilen.
Nieuwe Onkyo tuner aangeschaft met DAB+ met bijbehorende DAB+ antenne, geplaatst bij het raam in Woerden (randstad !). Ontvangst DAB+ signaal fluctueert constant, van 15 % (valt weg) tot 95 % (uitstekend). Soms dagen goed, soms dagen fout. Alle andere radiogolven komen perfect en constant binnen, dit niet. Waardeloos dus … Hoe komt het dat het signaal zo fluctueert (bij elke zender) ?
Sinds een maand heb ik een Pure Highway 200 DAB+ adapter in de auto en bij mij in de omgeving (Twente) is het signaal over het algemeen goed. Ik heb deze adapter aangeschaft omdat per 1 januari 2019 Groot Nieuws Radio stopt met het uitzenden via de middengolf en alleen digitaal en via internet uitzendt.
Deze week van huis naar Rotterdam gereden en vanaf Hoevelaken is het signaal belabberd tot helemaal afwezig.
Wat zijn de mogelijkheden om het signaal beter te ontvangen of is sowieso het signaal in West-Nederland slecht?
Graag ontvang ik een oplossing want de investering is toch ruim €100,–
Nog steeds is er binnenshuis geen ontvangst mogelijk van de NPO zenders, wat voor mij de belangrijkste zenders zijn.(december 2017) Wel kan ik de regionale zender RTV Noord ontvangen en enkele onbelangrijke andere zenders. Het toestel die ik speciaal voor de DAB + NPO zenders heb aangeschaft is dus tot nu toe helaas grotendeels nutteloos geweest!
Het toestel, een Sony, heb ik zelfs bij het raam geplaatst maar geeft geen verbetering.
Het bijgeleverde snoerantenne met een minuscuul klein stekkertje (plm.5×3 mm) geeft ook geen verbetering. Wij wonen in Bedum, dat is 10 km. ten noorden van de stad Groningen.
Hoe lang gaat dit nog duren voordat een goed ontvangst mogelijk is in noord Groningen?
Ik ben benieuwd. Ik had hoge verwachtingen maar ben intussen een illusie armer!
Ik ben nou 4 dab radio’s verder. En nog steeds is het gewoon bagger in huis. Het kan toch niet zo zijn dat ik buiten moet gaan zitten voor goede dab ontvangst in de kop van Overijssel ?
Hoe gaat het nu met DAB+ ontvangst?
Ik woon in buitengebied Dalfsen, zelfs buiten geen DAB+ ontvangst. Grrrr voor Jan Doedel een DAB+ radio gekocht
Tja, DAB , dus de eerste versie kon nog niet echt FM overklassen. DAB+ is er gekomen om daaraan iets te doen, maar het blijven storingsgevoelige apparaten.
Wie thuis een DAB+ ontvanger heeft investeert ook best in een degelijke buiten antenne.
Stefaan das niet helemaal waar men moet gewoon de netwerken verbeteren waarom kan het bv in een stad als Amsterdam wel dan heeft gewoon met geld te maken !
Ik ben gisteren met de auto naar Groningen gereden en ben tot de Conclusie gekomen dat de ontvangst ook in Flevoland
Friesland en Groningen van de Vcr ronduit slecht is ook
het regionale kavel 9D raar dat het daar nog steeds bagger is.
Dan mag ik hier in de regio Breda/Oosterhout zekers niet klagen in de auto die is gewoon goed al zou kavel 7 A kan
het niet vaak genoeg zeggen nog wel beter kunnen ! Hopelijk word de ontvangst in 2017 verbeterd zodat de ontvangst in heel Nederland dan goed word ik blijf dit belachelijk vinden waarom het in delen van Nederland nog steeds na 3 jaar ronduit slecht is de ontvangst !
wie neemt op zo,n manier DAB+ nog =serieus
Ik dacht er ook over om DAB te gaan gebruiken. Blij dat ik dit allemaal lees. Wat een naar systeem zeg. Nee, ik blijf de komende vijf a tien jaar ook nog lekker op de FM. Geldklopperij is het. Sterkte allemaal.
Er is weinig tot geen informatie te krijgen van de ontvangstmogelijkheden en zenders in het buitenland. Ik wil de franse en spaanse radiozenders graag beluisteren als ik onderweg ben. Weet iemand de laatste ontwikkelingen op het gebied van DAB+ontvangst in deze landen??
Informatie over DAB+ in Frankrijk kunt u hier vinden Radiodigi.fr. In Spanje zijn voor zover ik weet alleen radiostations in Madrid en Barcelona die via DAB uitzenden. Maar ik ken geen websites die hierover informeren.
Ook ik zit zonder geluid. Ik heb een NAD DAB tuner.
Dure tuner, pech nu is DAB+ en heb ik een overpriced FM tuner.
Ik heb wel veel gebruik gemaakt van het luisteren naar DAB radio stations, dus een beetje plezier heb ik wel beleefd.
Ik koop geen nieuwe radio meer, nooid meer!
Mp3 en mijn cd collectie is groot genoeg om nooid meer naar de radio te hoeven luisteren.
O,ja ik heb ook een prachtige pick-up en een behoorlijke collectie vinyl platen.
Fm en dab en dab+ kunnen me naar de maan lopen.
Beste mensen,
Sinds enkele dagen heb ik in mijn tuner een DAB+ module. Met een lintantenne krijg ik ontvangst maar gisteren kreeg ik “no signal”. Vandaag weer ontvangst maar bij sommige zenders heb ik soms storing. Wordt dat beter bij invoering fase 3. Ik woon in Valkenswaard.
Hoi Paul, we zijn een paar maanden verder. Hoe zijn je ervaringen nu van DAB+ in Valkenswaard, is het wat beter?
Ook ik ben een grote luisteraar van radio 5. En wilde al een radio kopen ook met cd speler. Maar als ik dit allemaal lees ,wacht ik nog maar een paar jaar. Ze willen je op onkosten jagen. Het geld groeit mij niet op de rug. En bij velen ook niet Waarom niet op de fm?????Kan iedereen zijn radio houden.Of is dat het juist….. we moeten investeren.150 euro is een hoop geld voor een radio die misschien maar even werkt of helemaal niet. Of weet iemand hoe ik dit op kan lossen. Groetjes van een trouwe luisteraar van radio 5.
Hallo.
Ben het volkomen eens met de Hr. Huizer.
Als een trouw luisteraar van radio 5 is het per 1 sept niet meer mogelijk via de radio dit fijne programma te beluisteren.
Het is duidelijk dat de financien een grote rol hebben gespeeld en dat er niet aan de velen, in het buitenland wonende, luisteraars is gedacht. (vooral de senioren)
Thanks a lot !!!
AAAAAAARGGGGH
Ik wilde (misschien) een DAB radio kopen. Maar na het lezen van alle berichten hier wacht ik nog maar 25 jaar.
DAB werkt blijkbaar ineens veel minder, dan moet je weer DAB+ kopen. Wordt het in 2016 soms DAB++ ?
En weer allemaal een andere ontvanger kopen?
Ik ben gekke Henkie toch niet? De (Nederlandse?) radioluisteraar wordt toch gewoon bedonderd met DAB? Een systeem wat blijkbaar al weer is ingehaald door DAB+
Wat ik echt WALGELIJK vind, is dat RADIO5 ná 1 september niet meer via AM is te ontvangen.
Ik vrees dat vooral veel oudere luisteraars nu gedwongen word
een DAB+ radio te kopen. IK ben daar helemaaaaal niet blij mee.
Ik wordt niet goed van al die info.
Wat een doffe ellende allemaal als je dit leest.
En dan wil de NPO ons op de NPO Radio 5 Nostalgia website doen geloven dat het de hemel op aarde is, dat DAB+.
En dan wil men vanwege de kosten van 1.2 miljoen euro per jaar de middengolf helemaal afstoten.
Nou geef mij dan maar in de auto de middengolf, oke de kwaliteit is wat minder, maar wel overal, echt overal in Nederland ontvangst en, ook ver buiten de NL grenzen nog prima ontvangst.
Wat zou die DAB+ abacadabra allemaal gekost hebben sinds invoering??
NOUOUOUOU Dat vraag ik mij dus ook af,
Als het geluid al doorkomt op de Alpine cde-136bt
Zijn het de hoge tonen die duidelijk laten horen dat ik digitaal luister.
Geniet er nog maar van zolang het kan van FM.
Middengolf moet ik helaas ook al missen als ik buiten Nederland aan het werk ben
DAB+:innovatieve radio
of doodgeboren kindje…
Ik snap nog steeds niet wat we er mee moeten. Waarom worden we door de industrie opgezadeld met een systeem van radio-ontvangst dat in mijn geval alleen maar herinneringen oproept aan de beginfase van FM radio. Het systeem is nog lang niet volwassen. Misschien is dat over tien jaar anders. Er zijn intussen meer innovatieve communicatie systemen van de markt verdwenen… Of er moeten, net als bij C2000, vele miljoenen euro’s extra tegenaan worden gesmeten om het acceptabel te maken. Voor mij is het duidelijk: DAB+ anno 2015 haalt het niet bij reguliere FM ontvangst. Een brokkelig signaal, dat maar al te vaak wegvalt, een sterk vervormde modulatie waardoor ik er op een sprietje in de woonkamer totaal niets aan heb. Eén troost, ik blijk niet de enige die er voorlopig nog niets mee heeft… Digitale radio is en blijft volgens mij een uiterst impopulair medium, dat voorlopig echt geen voet aan de grond krijgt. Alle geplande antenne verdichtingen ten spijt. Ik heb intussen 5 draagbare radio’s met DAB+ ontvangst uitgetest. Alleen in een bepaalde hoek op de zolder van mijn woning komt er iets van signaal uit. Terwijl het reguliere FM-signaal van vrijwel alle radiozanders op dezelfde ontvanger in alle vertrekken luid en duidelijk door de ether klinkt. Ik woon in de gemeente Leek onder de rook van Groningen.
Wat me opvalt in mijn auto is dat de commerciele zenders via DAB(+) geen enkele informatie meesturen. NPO doet dit wel in de vorm van een soort slide shows etc. Ik luister echter meestal naar de commerciele zenders. Als deze even terugvallen naar FM zie ik ineens de RDS info weer verschijnen. Waarom wordt dit niet via DAB meegestuurd?
Op 220Mhz is DAB+ in de huikamer in Den Helder niet te ontvangen op een gevoelige USB-stick. Op zolder met bijbehorende spriet antenne op een bepaalde plek. Halve dipool gemaakt van 4 katten-conservenblikken aan zolderplafond en dan is de signaalsterkte prima.
Mijn zwager had in Eindhoven had een paar jaar terug een dure engelse DAB gekocht en daar is DAB+ niet mee te ontvangen.
Over een paar jaar weer een andere standaard. Weer opnieuw iets aanschaffen. Btw, het lijkt of de dynamiek van gewone FM beter is, althans dat beweren een paar audiofielen.
Ik heb laatst in Groningen-Stad op m’n werk getest met zo’n DVB-stick en DAB+ software en daar waren alleen de publieken te ontvangen. Matig, maar met wat gespeel met de antenne was er wel goede ontvangst mogelijk.
Thuis geprobeerd (Ten Boer, in de provincie Groningen) en geen DAB+ ontvangst mogelijk.
Nu is hier in huis de FM-ontvangst uit de ether al beroerd tot niet mogelijk, dus ook buiten getest, maar echt niets met DAB+.
Kortom, wanneer krijgen wij hier in Groningen nu eindelijk eens fatsoenlijke etherontvangst van radio? Sinds de zenderherverdeling van jaren geleden is het met de FM echt beroerd hier, gaan we dat met DAB+ ook houden?
In de auto springt de ontvanger ook regelmatig met FM-zenders kort naar een andere zender, omdat de Duitse zenders (50+ km verderop) kennelijk toch net even wat sterker binnenkomen. In elk geval sterk genoeg om de alternatieve zenderfrequenties via de RDS door te laten komen.
Heb sinds twee weken een dab+ van pure aangesloten op mijn autoradio maar de commerciële krijg ik perfecte ontvangst 538, juize Veronica enz, enz maar npo1,2,3 nada niets of heel slecht wij zitten wel tussen Roermond en Sittard in, had verwacht dat deze omroepen 100% zouden zijn maar dat is niet zo. Was me altijd aan het ergeren dat met een normale autoradio de ontvangst ( in dat gedeelte van Limburg ) bar slecht was. Maar met dab+ is npo ontvangst ook niet 100% of zelfs nul
Heb enige jaren geleden (vanwege de toenmalige prijzen hier in NL) een Pure Siësta wekker radio via internet in Engeland gekocht om DAB en FM te kunnen ontvangen.
DAB was teleurstellend. Waarschijnlijk door bepaalde weersomstandigheden kreeg ik de Belgische DAB-zenders soms goed door, soms helemaal niet. De Nederlandse DAB-zenders waren niet zo betrouwbaar in ontvangst, dus ben ik de FM blijven gebruiken met de antennedraad van de Pure in de UPC-kabel aansluiting. Deze aansluiting gaf ook de beste DAB ontvangst, maar niet betrouwbaar genoeg.
Sinds zo’n 2 jaar geleden hebben we helemaal geen NL DAB-ontvangst meer, omdat hier in de buurt van Eindhoven een DAB-zender werd gesloten ten voordele van Alkmaar.
Inmiddels kwam er vorig jaar DAB+. Met ’n betaling van tien pond kon ik van Pure UK een upgrade naar DAB+ downloaden. Dit ging prima en ik ontvang nu DAB (België) en DAB+, maar allemaal nog met een belabberde ontvangst. Het schijnt dat we moeten wachten tot september 2015 vooraleer hier ten zuiden van Eindhoven een zender wordt geopend. Van de informatie van deze site begrijp ik dat wij hier ontvangst hebben van Eindhoven-Croy en dat is te ver weg voor Valkenswaard.
Even ter controle, sta op een camping in gelderland, tussen Hardewijk en Ermelo, verleden jaar speciaal een DAB radio aangeschaft: JVC- RV-NB90 met DAB+ verleden jaar bijna allekanalen kunnen ontvangen, radio staatbuiten op balkon, op de zelfde plek als verleden jaar, dit jaar niet één radio kanaal, krijg steeds melding /:geen signaal. iemand in de buurt die dit jaar ook problemen heeft? Heb verleden jaar nog wat informatie met wat radio kanalen uitgewisseld voor ” test”
Help!!!
In de Kop van Noordholland (Anna Paulowna) nog steeds GEEN DAB+ ontvangst in de huiskamer. Pas als ik een antenne op zolder ga plaatsen komt er enige ontvangst binnen. Gaat dit binnenkort verbeterd worden? …. Heb een zeer moderne tuner met DAB+ mogelijkheid.
Hier in Voorschoten goed te ontvangen op een Argon DAB+ adapter met een rond antennetje binnenshuis.
Komt binnenkort een nieuwe Argon adapter uit.
Hallo,
Weet iemand of er goede DAB-ontvangst is op Ameland?
Bij voorbaat dank,
Anja
Met mijn nieuwe sony radio cd speler ZSRS70btb geen ontvangst dab+ in rijswijk zh.
Dus geen aanrader!
Koop een Pure Radio, ik heb gisteren de One Classic gekocht €99,-
Werkt perfect en je kunt ook nog opnemen, (niet dat ik dat gebruik 🙂
Ik heb in Eindhoven de volle ontvangst.
Ik heb en Trinloc Inspiration DAB radio, maar ik begrijp dat ik hem naar de stort kan brengen. Het wel een dure investering geweest. Is er misschien nog een mogelijk om deze DAB radio alsnog te gebruiken, anders dan met de slechte FM ontvangst.
Er is nog veel werk aan de zenders ik hoop wel dat hier in de regio Breda nog versterking gaat komen want ik we zitten hier echt wel op het randje van het verzorgingsgebied
Goedemorgen,
Ik heb DAB+ in me auto Kenwood DNX521dab, kom uit Amersfoort en ontvang een hoop zenders maar 538 vindt me radio wel maar heb gewoon 0 geluid. Heeft 538 nog geen dekking in Amersfoort? Soms heb ik om de zenders dat me geluid wegvalt voor 1 a 2 seconden.. Kan het zijn dat Amersfoort nog geen volledige/stabiele DAB+ ondersteuning biedt?
Al jaren geniet ik van DAB ontvangst op een NAD tuner C445. Echter sinds enkele weken geen enkele ontvangst meer. Alles gereset, en opnieuw AUTO TUNE er op los gelaten. Apparaat selecteert Keurig alle zenders ook de Dab+, maar helaas geen geluid. De oude DAB zenders op kanaal 12C en de DAB+ zenders op kanaal 11C. Ook de oude DAB zenders zijn dood.
Gaar iemand mij nu vertellen dat ik de NAD tuner maar moet afschrijven??
Wie heeft de gouden tip.
Ik heb een PURE The Bug 3 maanden geleden gekocht bij Saturn en ik heb 3 maanden hier veel plezier van gehad. op 14 oktober heb ik mij verslapen aangezien de radio niet aansloeg. Uit onderzoek blijkt dat de NOS overgestapt is van DAB naar DAB+.
Heeft iemand een idee of ik hier iets aan kan doen?
Helaas…ik zou teruggaan.
Radio resetten, als er een DAB+ logo op zit dan moeten de programma’s opnieuw gezocht/geladen worden.
Zit er alleen maar een DAB (zonder+) logo op dan inderdaad teruggaan naar Saturn!
Ben in het bezit van een DAB+radio Philipsae5430.
Ontvang 24 zenders hier in Apeldoorn best een goeie ontvangt ging mij om Arrow Claassic Rock
De DAB+ zenders zijn keurig gedetecteerd door mijn in Engeland gekochte DAB-radio, maar geen geluid. Onvoldoende signaalsterkte?
Wellicht is deze ontvanger alleen DAB? En geen DAB+. Want in Engeland zenden ze niet op DAB+ uit…
KLUNGEL-INFO ONTVANGST : helemaal mee eens !
Waarom klungelt men zo enorm bij het geven van echte duidelijke uitzend informatie? Gewoon, een lijstje van zenders met hun standoplaats en hun daadwerkelijke bereik. Soms vind je wel wat info, maar zelden of nooit iets over hoe je je antenne moet uitrichten. Ik ontvang bijvoorbeeld het D-radio netwerk uit Langenberg via een horizontaal opgestelde antenne en de WDR zenders uit Kleef via een verticale. Of de Belgen alles horizontaal of verticaal uitzenden vind je absoluut nergens. De zender Lommel is sterker dan die van Genk maar of die door dichter bij nederland te zijn ook beter te ontvangen is en hoe? Joost mag het weten. Allemaal popie-jopie klets maar absoluut NIETS voor degene die echt serieus iets met DAB/DAB+ wil doen qua ontvangst!
In tegenstelling tot FM zul je in de meeste gevallen meerdere zenders tegelijk ontvangen. Dat is nou juist de kracht van DAB/DAB+. Je zou eventueel een inschatting kunnen maken tussen afstand en zendvermogen en dan kijken welke van de twee of drie het beste doorkomt.
Op deze site (http://radio-tv-nederland.nl/dab/dab-overzicht.html) is een overzicht van alle publieke en commerciële zendmasten en hun vermogens te zien. Bij DAB/DAB+ is (in ieder geval in Nederland, ik dacht zelfs overal) de polarisatie altijd verticaal.
Sorry Leo, maar je hebt niets van mijn vraag begrepen.
Als je buiten het verzorgingsgebied van een netwerk woont (dus buiten de bereiken van VRT of WDR) dan moet je proberen om met een gevoelige richtantenne het signaal dat misschien nog net ontvangen kan worden binnen te halen.
Een richtantenne is een antenne die heel specifiek GERICHT wordt. Richt ik op Genk dan zal ik Schoten die er bijna haaks op staat nooit kunnen ontvangen. Stel ik een richtantenne horizontaal gepolariseerd op dan zal een zwak verticaal signaal er niet op doorkomen.
En uiteraard gebruik je geen dure richtantenne als het met een klein rondomgevoelig antennetje te ontvangen is.
Dus je reactie is volstrekt misplaatst, je hebt gewoon niet begrepen waar ik het over heb.
Geachte heer/mevrouw,
Ik ben in het bezit van een DAB-ontvanger, type Denon TU-1800DAB. Wij hebben inmiddels ongeveer 7 jaar van de ontvangst genoten. Opgemerkt dat de ontvangst altijd matig was. Antenne moest een metalen ondergrond hebben. Passerende lijndienstbussen gaven storing.
Echter vanaf midden November 2012 heb ik totaal geen ontvangst meer.
Woonplaats Oostendorp, postcode 8081DZ.
Ik heb een goed toestel echter welke wettelijke verandering is er de oorzaak van dat ik GEEN ontvangst heb?
Ik hoor graag hoe verder.
Beste Wim,
Ik heb precies hetzelfde model en ben er erg tevreden mee. Helaas is hij te oud om DAB+ (en dus de commerciëlen) te ontvangen. De Publieke Omroep zou echter nog wel moeten werken. Er is in november nieuwe apparatuur in gebruik genomen en misschien moet uw radio die even opnieuw instellen.
Als u tegelijkertijd ‘Menu’ en ‘Auto Tune’ een paar seconden ingedrukt houdt gaat hij heel uitgebreid opnieuw zoeken en weer negen zenders van de NPO moeten kunnen vinden.
Men is inderdaad onderhoud aan het plegen aan het DAB netwerk. Ik heb goede hoop dat het snel geregeld is. U mag me altijd op de hoogte houden. Als ik iets meer doorkrijg van de omroep laat ik het u weten.
Dames/heren, goedemorgen.
Als genieter van DAB, en vooral op Radio 4, heb ik helaas sinds week 47 geen ontvangst meer op mijn DAB kanalen.
Ingesteld op kanaal 12C en opnieuw selecteren met DAB Init Scan krijg ik steeds de melding : no service now. Ook andere kanalen heb ik afgewerkt maar geen resultaat.
Kunt u mij vertellen of dit aan het signaal ligt of dat er momenteel aan het systeem wordt gewerkt.
Antenne gericht op Flevoland (NW) was altijd 99 – 100 procent ontvangst.
Ontvanger: SONY ST-SDB900 tuner.
Woonplaats Doornspijk is op postcode 8085AX en zou binnen het ontvangstgebied moeten liggen. Wellicht kunt u mij verder helpen?
Hartelijke groet,
Martin Mulder
Tel:0525-661410
Beste Martin,Ik heb ook een Sony ST-SD900 tuner,Hij ontvangt wel de zenders volgens het display maar er is geen geluid.Dit komt door het nieuwe DAB+,enige wat overblijft is een nieuwe Dab+ tuner te kopen of gelijk er 1 met internet ontvangst erbij.Het is en blijft onbehoorlijk dat dit zomaar heeft plaats gevonden zonder waarschuwing vooraf.M.v.g chris