Ontvangstrepliek
De beheerders van de nieuwe Digital Radio+ website waarin de gezamenlijke krachten van de publieke en commerciële omroepen gebundeld zijn om het kersverse DAB+ netwerk onder de aandacht te brengen hebben DABtuners laten weten dat men commentaar of opmerkingen over ontvangst graag wil vernemen.
Dus indien u merkt dat de ontvangst van welk kanaal dan ook instabiel is, of zelfs helemaal weg, schroomt u dan niet om dit te melden bij Digital Radio+.
Dit kan via het volgende emailadres: info@digitalradio.nl Voorziet u uw mail van een duidelijke omschrijving in combinatie met uw woonplaats of postcode.
Verwacht u nou niet gelijk antwoord, maar uw mail wordt in ieder geval gelezen 😉
Harlingen
Dab radio gekocht, maar zware teleurstelling, bijna alle zenders vallen vaak weg en het geluid via dab is iel en blikkerig in vergelijking met de fm die ook op de radio zit. Had er meer van verwacht
In groningen ook een dikke schijtboel
Markelo draait nu voor zowel de NPO als de Commerciëlen. Toch heb ik een dode spot – voor beide multiplexen – in het centrum van Ruurlo, ter hoogte van de markt.
Het lijkt erop dat er een sterk signaal aanwezig is die de DAB+ signalen daar weg drukt.
Misschien een idee voor de exploitanten van beide DAB+ zenderparken om daar eens metingen te gaan doen ….
Dat is anno 2021 nog steeds zo…. komt door de P2000 zender welke boven op de zendmast van Ruurlo staat op 169.650Mhz
Sinds een paar dagen heb ik ook DAB+ in de auto. In de omgeving van Roermond is de ontvangst uitstekend te noemen. Wel echter alleen nog de commerciële.
Vandaag ben ik van Roermond via Eindhoven naar Uden gereden. Wat schets mijn verbazing? Vanaf ca. Budel op de A2 is de ontvangst bagger en continu uitval. Ook bij Eindhoven zeer slechte ontvangst en ook de NPO zenders krijg ik daar niet te pakken. Tot Uden heb ik misschien maar 20% van de afstand ontvangst gehad. Van Uden naar Roermond was al niet veel beter. Vanaf Weert is het weer prima te noemen. Daarbij was ik in de veronderstelling dat het vanaf Eindhoven en noordelijker eigenlijk steeds beter zou moeten worden.
Nu is het wel zo dat het inbouwcentrum de DAB-antenne rechtsonder tegen de raam heeft gemaakt in plaats van rechtsboven zoals in de installatiehandleiding omschreven is. Zou dit een mogelijke oorzaak kunnen zijn of komt dit niet zo kritisch zolang ze maar verticaal is bevestigd.
Ger,
Raamantennes zijn waardeloos.
Ik heb de eerste week met zo’n plakding rondgereden, daarna overgegaan op een buitenantenne (de originele FM-antenne vervangen door een precies hetzelfde uitziende combi-antenne (FM en DAB+): wat een verbetering !!!
Ik zou, als ik jou was, die raamantenne maar snel vergeten …. 😉
Bernd,
Daar was ik al bang voor.
Als het alleen maar de antenne vervangen zou zijn was het geen probleem maar om nu de halve auto te slopen om vanaf de achterkant van het dak ook nog een touwtje naar de radio te leggen is me wat veel. Misschien als de ruit ooit vervangen moet worden en er toch een nieuwe antenne moet komen.
De complete antenne, dus inclusief voet, moet vervangen worden.
Ik heb een Toyota Verso uit 2006 en het bleek kinderlijk eenvoudig om bij de moer van de antennevoet te komen: rubberen rand om achterklep-opening lostrekken, het dakhemel naar beneden duwen en klaar.
De antennekabels van FM en DAB+ naar voren brengen, over de dakhemel, kostte iets meer werk omdat je daar ook airbags heb waar de draden achter moeten lopen. De garage zou het voor 60 euro hebben gedaan (alleen werkloon, geen materialen), nu was ik er “gratis” mee bezig.
De antenne die ik heb gekocht is de Calearo 7677932 16V Combi DAB.
waar heb je de calearo7677932 16v gekocht? ik wil er zelf ook een bestellen.
Leo, gekocht bij Automat in Meppel
Nou hoeft niet heel de tijd aan te staan maar je kunt wel tussentijds het in de gaten houden dat ie nog niet vol is vind het ook wel raar hoor mijn technisat daar brand een rood lampje zodra deze vol is wordt het groen !
Roy klopt maar doet ie wel als je het radiotje aan laat staan
Oeps, heb dat niet geprobeerd maar is dat niet dweilen met de kraan open?
Hoi Roy die antenne van de sangean 34 dat ding is gewoon waardeloos stelt weinig voor maar geloof me zonder die antenne had ik in Berlijn 100% ontvangst zelfs in mijn hotel ! Ik wil er mee aangeven als het signaal sterk genoeg is heb je gewoon veel plezier aan dat radiotje
moet zeggen als ik op de fiets zit dat ding wel wat beter presteert dan wandelend
Hoi Leo,
Het is echt niet mijn bedoeling het hartstikke leuke radiootje zwart te maken.
Alleen omdat ik nog een “vaste” Sangean heb, viel het me op dat de veldsterkte-status van de 34+ wel behoorlijk achterbleef.
De Dabman20 geeft bij de NPO op een na alle streepjes weer.
Ik vertaal dit, als leek, als een betere ontvangst maar nogmaals het radiootje is nog niet buiten geweest.
Mocht het weer ooit eens beter worden dan fiets ik wel een keer naar Camperduin en ga dan beide radiootje testen.
Met de 34+ had ik daar 0-ontvangst met een streepje!
Ik ben benieuwd……
Een ander klein voordeel van de Dabman is dat de status van de accu wordt weergegeven bij het opladen.
Onbegrijpelijk dat de Sangean dat niet heeft!
Hoi R
Hoi Roy ik heb hier gemerkt dat we nog net binnen de footrpint al lijkt het op het randje van Loon op Zand vallen breda is de ontvangst nog slechter dan hier op de 34+ ontvangst slecht op de sangean 34 !
Hoi Roy valt mij hier ook op dat de signaal sterkte varieert ! en weet ook niet of dit normaal is ? je bent wel gelukkig dat je in huis overal ontvangst hebt dat is hier zeker niet het geval
Hallo Leo en anderen,
Afgelopen week was de ontvangst hier stabiel. (VCR blijft wel sterker signaal houden)
Kon de verleiding niet weerstaan en heb intussen de Imperial Dabman 20 aangeschaft.
Prima ding: ontvangst is goed maar nog niet buiten op kritische plekken (NH-Nrd) getest.
Opvallend is dat ik thuis in vergelijking met de Sangean 34+ een veel hogere veldsterkte lijk te halen.
Ik wijt dat aan de veel stabielere (en langere) teleskoopantenne
De Commerciëlen zijn klaar!
http://www.worlddab.org/system/news/documents/000/003/882/original/Harris_Broadcast_-_Broadcast_Partners_-_Dutch_DAB__transmission_-_final.pdf?1383837621
De uitrol van het NPO-deel wordt stevig versneld: ze kunnen tenslotte niet achter blijven.
http://radio.nl/778479/npo-eind-2013-landelijk-dekkend-op-dab
Mooi om te zien hoe de Publieken wakker geschud zijn door de Commerciëlen 🙂
ONTVANGSTRAPPORT 6 NOV 2013 van 06:40 tot 08:00)
De Wijk (Drenthe) – Balkbrug – Ommen – Raalte (N48) – Heeten – Holten – Lochem (N332) – Ruurlo
Multiplex NPO
Vanochtend had ik voor het eerst bijne de gehele rit een te beluisteren signaal voor Radio 1.
Slecht werd het in Raalte zelf (industrieterrein), bij km-paal 13.0 van de N332, ter hoogte van Holten tot net over de A1 (de toren van Markelo is daar goed zichtbaar, met de nieuwe DAB+ antenne bovenop de mast: schijnbaar werkt de zender daar nog niet).
Verder waren er korte delen van de N48 tussen Ommen en Raalte wat zwak.
Ik weet niet of Zwolle of Dedemsvaart nu “aan” staat, maar het is een hele verbetering t.o.v. verleden week.
Ik kan Leo’s ervaring alleen maar beamen
Hier midden in de Randstad is de ontvangst van NPO zeer wisselend.
Ik heb het hier over de locatie thuis; laten we het maar helemaal niet hebben over de rest van NH
Absoluut bedroevend….
Dan zijn de zenders in Haarlem, Amsterdam en Alkmaar blijkbaar nog niet volledig actief.
Het kan zijn dat het zendvermogen nog niet maximaal is en/of de antenne-installatie nog niet is aangepast.
Het zou de netwerkverantwoordelijken (Broadcast Partners?) sieren als ze wat meer open zijn over het huidige dekkingsniveau en wanneer ze welke zender aanzetten of voluit “open draaien”. De beschikbare kaartjes suggereren een perfecte dekking in west en midden Nederland maar dat is dus niet altijd waar …
Bovenaan deze site staat een e-mailadres waar klachten over ontvangst heengestuurd kunnen worden. Ik neem aan de je daar al een bericht heengestuurd hebt.
Bedankt voor je reactie Bernd!
Voor alle duidelijkheid: thuis houd ik onder alle omstandigheden ontvangst alleen is de veldsterkte zeer wisselend. De foutcorrectie is navenant: van o tot wel 6…..
Nee, ik moet je bekennen dat ik geen verdere actie heb ondernomen.
Haalt och niets uit of ben ik nu een zwartkijker(luisteraar) ?
De publieke zenders zijn in mijn slaapkamer niet meer te ontvangen commerciëlen wel !!
Jaaaa, dat komt omdat de commerciëlen al veel verder zijn met de uitrol van hun zenders. Zij zitten op kanaal 11C en daar zijn op vele locaties al werkende zenders.
De NPO zendt hun “multiplex” uit op kanaal 12C. Hiervan zijn veel minder zenders actief, maar er wordt hard aan gewerkt om dit op niveau te krijgen.
Beide kanalen zijn volledig gescheiden, gebruiken andere zenderlocaties etc.
… vandaar het verschil in ontvangst van beide multiplexen ….
PS: met een multiplex wordt bedoeld een pakket aan programma’s die op één kanaal worden uitgezonden en waarvan de data voor de diverse programma’s gemultiplexed worden (in de tijd samengevoegd aan de zenderkant, uit elkaar gerafeld in de ontvanger)
Oke Bernd de ontvangst is zeker niet super hier Early Adopters wie is dat of een betekenis ?
Early Adopters zijn mensen die als eersten van een nieuwe techniek gebruik willen maken
Oke ik ben het met jou eens vind het aanbod van de radio,s nog heel erg mager bij bv de mediamarkt of saturn dat is in Duitsland wel heel wat anders.
Maar volgens een man daar in Duitsland heeft het daar ook een tijdje geduurd voor er meer aanbod was met DAB+ radio,s ik heb er wel van kunnen smullen daar ! om een voorbeeld te geven een wekker radio met bleuthoot en natuurlijk met DAB+ van Sony het is dat ik met het vliegtuig was anders had ik dat daar ook nog gekocht.
Daar is DAB+ al 2 jaar in gebruik maar ook waren er plekken waar nog geen dekking is in Duitsland met DAB+
ik hoop wel dat de zendvermogens omhoog zullen gaan en de zendmasten worden verhoogt of meerdere zendmasten worden geplaatst maar daar zullen we nog even geduld voor moeten hebben vrees ik !vind het trouwen ook raar dat voor de npo zenders een ander kanaal wordt gebruikt?en de signalen van npo zijn hier ook minder sterk !
De NPO is momenteel druk doende om de dekking voor DAB+ uit te breiden. Op 2 november is op de toren van Markelo de DAB+ antenne verschenen, nu nog even aansluiten en hup, weer een gebied erbij.
Kijk ook eens hier: http://radio-tv-nederland.nl/dab/dab-overzicht.html
En hier (http://radio-tv-nederland.nl/dab/NPO-P1-indoors-copy.jpg) voor de NPO-ontvangstkaart.
Fase 2 voor de NPO is in september 2014 klaar ….
Het kan zomaar gebeuren dat een bestaande zender er even uit gaat ivm werkzaamheden.
Early Adopters zoals wij lopen nu eenmaal tegen de kinderziektes aan. Heb begrip!
Hoi Roy wat versta je onder de dozenschuivers ? en tja de verschillen kwa kabel maakt alleen het verschil als je analoog luistert verder weinig verschillen. Maar ga je een verschil maken met DAB+ en de analoge fm band
dan merk ik hier dat DAB+ beter is dan FM is hier nooit echt super geweest in deze hoek waar ik woon ! ben er inmiddels wel achter waar het DAB+ signaal vandaan komt.
Precies zoals ik vermoede komt het signaal van de zender
Loon op Zand want in Tilburg werkte dat kleine radiotje perfect met heel heel weinig uitval. Hier in Oosterhout vooral in smalle straten is de ontvangst een brok ellende hoop toch echt dat dat in de toekomt gaat verbeteren ! En het geluid valt over te twisten de kleine radios hebben bijna allemaal wat minder geluid maar mijn grotere JVC geeft wel een heel mooi geluid in DAB +
Hallo Leo,
Ik bedoelde de Mediamarkten & Co……..
(gelukkig zijn er echter bedrijven die zich wel toegelegd hebben op deze marktniche)
n.b.: veldsterkte van de NPO was vandaag weer eens een stuk minder dan de afgelopen tijd. (thuissituatie)
Onbegrijpelijk daar ik in het epische centrum van de zenders Wormer, Alkmaar en Hoorn zit…….
Maar ik heb niet alleen maar negatief commentaar ben met mijn andere 2 radio,s zeer tevreden ! Ik geniet zekers van mijn JVC radio wat een supergeluid in DAB+ geeft zoal een perfect geluid kan er zelfs mee opnemen op een usb stick. Ik vraag me alleen af waarom de radio,s van nu niet zo
hebben gemaakt dat ze eventueel op te waarderen zijn mocht er de komende jaren toch weer een nieuwe standaard komen dan heb je geen boze mensen meer zoals nu !
Het is i.d.d. leuk om er, als een soort pionier, “bij te horen” maar als ik heel eerlijk ben, hoor ik eigenlijk niet zo veel verschil t.o.v. radio via de satelliet en/of de kabel.
(hebben beide media hier dus meen hier in alle bescheidenheid over te kunnen oordelen…)
Het klinkt via DAB+ wellicht iets scheller (geknepen..?)en de stereoscheiding is werkelijk onovertroffen.
Het is voor mij symptomatisch dat de reguliere dozenschuivers nog niet echt aan DAB+ lijken te doen.
En van een breed publiek moet deze nieuwe luisterbeleving het toch toch hebben of niet?
Hoi roy van Ulvenhout naar Turnhout daar zijn veel open vlaktes wat gunstig is voor het signaal bebouwing houd helaas signaal tegen tuurlijk zijn er plaatsen bij waar het wat beter werkt ik hoop zelf dat er nog het nodige gaat verbeteren ! Wat het overschakelen betreft van de publieke van DAB naar DAB+ hadden ze misschien beter
een overgangsfase kunnen gebruiken dus dubbele verspreiding maar ja het mag niet te veel geld gaan kosten dat zal het probleem wel zijn! Ik had eigenlijk wel verwacht dat de publieke zenders wat sterker hadden geworden zijn hier ook zwakker als de commerciële zenders.
Ik kan niet anders zeggen dat ze 2 dingen er aan kunnen gaan doen zendvermogens verhogen of extra zenders gaan gebruiken waar bv al fm zenders staan bv Breda! Maar dan ook met goed vermogen maar goed wie weet gaat dat nog gebeuren want is hier nog het begin van DAB+ en hoop ook
dat er serieus naar de mensen geluisterd gaat worden in Duitsland werkt DAB+ al 2 jaar dus ook hier ie er nog hoop!
wie heeft al de ankette ingevuld ?
Ik heb ookal gemaild naar digitalradio maar geven tot nu toe geen thuis, of ze slapen of ze vinden dat ze de ekenomie van rutten moeten steunen.
zoals ze bij een grote electronicaketen zeggen: kopen! kopen! kopen!
Als de dekking goed dicht is vind ik het nog altijd beter dan de fm, waar je met hoofdtelefoon gouw ruis hebt als je iin stereo luisterd.
ze moeten veel water naar de zee dragen.
Roy het ding kan echt goed presteren maar denk dat je vlak bij sterke zenders moet zitten en vrees dus ook dat ik in dit geval 120 euro te veel er aan uit gegeven heb.
Ik hoop dat er extra zenders bv in Breda bij gaan komen maar dat zal denk ik niet snel gaan gebeuren ik baal hier enorm van vind het niet erg ergens geld aan uit te moeten geven maar dan moet het ook werken anders vragen ze hier veel te veel voor! Nogmaals in Berlijn heb ik van deze radio genoten in mijn hotel en in de bus of trein had ik nog ontvangst wat wil je nog meer!
Leo: ik was vorige week per fiets onderweg van Ulvenhout naar Turnhout en had die kleine rekel meegenomen.
Ik vond de ontvangst van NPO en VCR in Baarle Nassau bijzonder goed!
Mij raakt de omzetting van DAB naar DAB+ voor de NPO-zenders niet maar ik vind het ronduit schandalig dat de Nederlandse Overheid hier geen stokje voor gestoken heeft.
Deze move zal de populariteit van digitale radio flink in de weg staan, vrees ik.
Voor mezelf gesproken: had ik beide radio’s (begin 2013 aangeschaft)niet reeds dan zou geen haar op mijn hoofd er nu over denken een DAB+ aan te schaffen.
Zoals zo vele voorgangers al hebben uitgesproken: wie geeft ons de zekerheid dat er over een luttel paar jaar niet een nieuwe standaard wordt geïntroduceerd?
Ontvangstklacht in Ruurlo-centrum:
De commerciëlen zijn in Ruurlo-centrum niet goed te ontvangen, eromheen gaat wel (in auto met DAB+ dakantenne).
De Publieke omroepen zijn daar helemaal niet te ontvangen, ook niet in een hele wijde omgeving rondom Ruurlo.
Klopt Roy ik heb een technisat radio 200 en die gooit er bijna 100% signaal uit buiten en bij het raam! De DPR 34 Sangean haalt iets meer dan de helft aan signaal binnen
duidelijk minder dan de technisat 200 in smalle straten valt geregeld het signaal hier weg om dat het signaal niet genoeg is in Berlijn Duitsland was ik zo trots als een pauw dol gelukkig had maar zelden uitval en had dit eigenlijk niet verwacht hier echt een tegenvaller ! En ben bang dat dit hier ook nog ooit gaat gebeuren dat dat beter gaat worden! Maar vraag me dan wel af waarom zulke kleine radio,s ook in Nederland verkocht worden ! en of er ook echt nog iets aan gedaan gaat worden voor de zenderbeheerder nog heel veel werk aan de winkel erg jammer hoop dat er er naar gekeken en geluisterd zal worden das mijn ervaring Roy ik weet zeker dat het niet aan de radio ligt maar puur om dat het signaal niet sterk genoeg is anders werkte het in Berlijn ook niet dit is mijn ervaring ! Maar vertel eens hoe het bij jou werkt wel tevreden erover of?
Hallo Leo,
Bedankt voor je reactie!
Om te beginnen: ik woon in Purmerend en heb met de (vaste) Sangean WFR-2D volle bak (vier bolletjes)
Het zak radiootje DPR34+ komt hier niet boven een (van de vijf) streepje uit.(VCR heeft twee streepjes ontvangst)
Desondanks is de ontvangst thuis goed.
Dat geldt jammer genoeg niet voor vele andere locaties in Noord- en Zuid Holland.
Heb het ding eigenlijk speciaal voor het strand gekocht en daar (Egmond en Schoorl) is het ding in feite onbruikbaar.
Ronduit jammer te meer daar we hier in NH-Noord ook al niet verwend zijn met een ongestoorde FM-ontvangst.
Ik hoop op verbetering maar vrees het ergste
@ Leo van den Elshout: heb hetzelfde radiootje en mij valt op dat de status een lagere veldsterkte aangeeft (minder aantal streepjes..) dan mijn “vaste” Sangean DAB+ radio
Wat zijn jouw ervaringen?
Overig wil ik altijd eerst wat gezien hebben en in mijn hand om wat uit te proberen dus dat daar gekocht Had daar echt goede ontvangst en voelde mij een gelukkig mens ! bijna geen uitval daar. En dan kom je hier en dan blijkt dat je nog niet de helft hebt van het signaal van daar hebt met best wel veel uitval benieuwd of we ooit dat signaal gaan halen als daar! ik heB daar een hard hoofd in moet allemaal zo goedkoop mogelijk hier erg jammer
Hoi Sander ik ben een week in Berlijn geweest en heb daar een sangean DPR 34 gekocht om dat ik graag een radio in mijn binnenzak koop voor onderweg! En moet zeggen werkte daar perfect maar ben vanavond thuis gekomen en de tranen springen mij bijna in mijn ogen
slechte ontvangst op dat kleine radiotje dus het blijkt dat de zenders hier net te ver weg liggen dus zo.n aparaat werk hier slecht jammer mogelijk nog veel werk voor de beheerders van het zenderpark ik had dit eigenlijk niet verwacht ! ontvangst was in Berlijn perfect maar hier zakt met deze radio mijn broek af heel erg jammer voor een radio van bijna 120 euro en vraag me zelfs af of dat ooit nog echt goed gaat werken in Nederland ?
Mijn Pure Evoke-2xt deed het altijd perfect, jaren lang.
Plotseling ging hij “kapot”….snel nieuwe aangeschaft maar…ook op die nieuwe geen DAB ontvangst!Het blijkt dus van hogerhand bepaald,dat we aan DAB+ moeten.
Display geeft wel de zender aan, zelfs met +maar geen geluid!
Wat een ramp! Nu alleen maar zenders waar ik echt niet naar wil luisteren…
Kan iemand deze zeer verdrietige (en boze) radio 4 luisteraar raad geven???
Is de nieuwe ook een Evoke-2XT?
Heb een dab+ ontvangertje gekocht omdat dab uit de lucht gehaald is, nou vooruit dacht ik, jammer maar we zullen er op vooruit gaan met die dab+. Echter wat blijkt; in een appartement op zo’n 10 meter hoogte in Amersfoort is binnenshuis GEEN ontvangst tot hoogstens 1 streepje. Het is bedroevend slecht. Op mijn werk in Amsterdam is een ontvangst zonder antenne op radio 1 al 3 streepjes. Blijft dit zo? Wordt er iets aan een zender rondom Amersfoort gedaan? Zo heeft dab+ in Amersfoort geen toekomst
gemist
http://www.youtube.com/watch?v=U2Nq_l1SK84
Hi there,
Thank you for your e-mail.
Unfortunately this is a UK model only radio and will only detect DAB and FM stations. There are no firmware updates available for this radio to work with the DAB+ standard.
Regards
Adam
Technical Support Engineer, Pure
http://support.pure.com
Ik Rijd sinds enkele weken in een nieuwe auto, met een DAB+ tuner.
Deze optie was niet goedkoop, maar ik lijster veel radio, dus het zou het waard moeten zijn.
Echter van de gehele rit van Eindhoven naar Zaltbommel, kan ik maar ca 25% ongestoord gebruik maken van DAB+.
Erg slechte ontvangst.
Kan ik ergens de plannen mbt zenders zien? (Internet)
ik vind dat er wel erg lichtzinnig gedaan wordt over het feit dat dab-zonder nu ineens waardeloos geworden is
jullie hebben blijkbaar allemaal centen zat maar ik kan dus nu wel 3 peperdure dabradio’s weggooien
grote schande
lucas
Lucas, mee eens. Heel apart dat investeringen van luisteraars zomaar verdampen.
Je zou de ontvangers kunnen verkopen (via Marktplaats?) aan Belgen: daar blijft het voorlopig nog DAB zonder die vervelende + ….
Eindelijk een DAB radio (Philips DA9011) gekocht en meteen geprobeerd
Ik woon in Sittard en de ontvangst van de commercielen VCR is bedroevend. NPO nog helemaal geen ontvangst, VRT en Duitstalige des te beter
Zodra ik op de snelweg A2 kom is de ontvangst van VCR tot Leende nabij Eindhoven prima dan valt hij weer weg.
richting Heerlen A76 zit een duidelijk ‘ gat’ in de ontvangst bij Geleen-Schinnen
Richting Maastricht A2 is de ontvangst top.
Hopelijk gaat het vermogen nog wat omhoog zodat de landelijke commerciele zenders goed te ontvangen zijn in Sittard-Geleen. Benieuwd vanaf jan 2014 of de NPO gelijk beter van start gaat
Goedemorgen allemaal, even een reactie,
al vele jaren een – veelal – gelukkige luisteraar op DAB. vooral ontvangst van Radio 4. Merendeels 100% ontvangst op 12C ontvangst Flevoland. Echter, met het vooruitzicht van de Radio 4 Hart en Ziel-week met prachtige muziek en ruisvrije ontvangst in het verschiet(?), helaas deze week geen enkel signaal op 12C (indicator geeft wel 100 sterkte aan).Ondanks meerdere keren scannen, in de hoop op betere tijden, geen ontvangst. NPO (?), u wordt bedankt.Had u niet een weekje kunnen wachten? (grapje).
FM hier regio 8085 – (Gelderland) niet geheel ruisvrij te ontvangen. Waarom DAB tot januari 2014 voor de publieke zenders, o.a. Radio 4, niet voortzetten en dan de boel overzetten naar DAB+?
Zo, dat lucht op, maar allen toch heel veel luistergenot op Radio 4 Hart en Ziel en evengoed een fijne dag.
Bij controle van de DAB-antenne-aansluiting op mijn AutoDAB ontvanger bleek deze niet goed vast te zitten.
Wat een verschil !
De 11C zenders (de commerciëlen)zijn op mijn woon-werktraject (Drenthe – Gelderland via Raalte/Lochem)nu prima te ontvangen. Bij Ruurlo beginnen ze wat weg te vallen.
De 12C zenders (NPO) vallen geregeld weg. Het wordt dan wat blikkerig en delen van de uitzending gaan dan verloren. Bij Holten, niet ver van Markelo, zijn de NPO-zenders niet te ontvangen: blijkbaar staat daar de DAB+ zender nog niet aan.
Ik kijk uit naar een verdere uitrol van de NPO-zenders (zodat ik Radio 1 ongestoord kan ontvangen); mijn meest favoriete zender, BNR, doet het boven verwachting !
DAB+ is de verbeterde uitvoering van de eerste generatie DAB met MPEG codering. Door met AAC te coderen bespaar je veel bandbreedte en verandert de geluidskwaliteit niet. Dat is vooruitgang. Veel nieuwe DAB+ (AAC) ontvangers zijn bovendien geschikt om ook de 1e generatie DAB (MPEG) te ontvangen.
Tot 14 oktober, dus voor de overstap van de publieke omroep naar DAB+, kon je bij de NPO negen verschillende programma’s: Radio 1 t/m 6, FunX, 24Nieuws en TOP2000 ontvangen. Die negen programma’s zijn er bij DAB+ nog steeds en er is geen uitbreiding.
Tel de DAB+ bandbreedte hiervan op dan blijkt dat ongeveer de helft van de beschikbare NPO capaciteit gebruikt. M.a.w. ongeveer 50% wordt niet benut. Dat is het voordeel van DAB+. Op dit moment is er nog geen invulling voor nieuwe uitzendingen.Dus blijft de 50% leeg. Waarom moest die omschakeling dan nu al? Ik schat dat er hierdoor toch een paar duizend gedupeerden zijn. Waarom niet gewacht tot er noodzaak is om te veranderen. Kijk naar Duitsland. Daar is DAB-oud afgeschakeld en DAB+ gestart maar er zijn direct ook nieuwe publieke DAB+ programma’s bijgekomen. Dat is verbeteren.
In de NPO berichtgeving over DAB+ heb ik nergens gelezen dat de eerste groep gebruikers, zijn ontvanger niet meer kan gebruiken omdat we op DAB+ uitzenden.
Dit verhaal volledig staat los van de andere nieuwe DAB+ stations. Wanneer je die wilt horen, heb je de nieuwe codering nodig. Dat is logisch.
Zijn er ergens mogelijkheden om mijn Pure Evoke-2 om te ruilen? Weet jij dat Sander?
Je mag altijd de Radiowinkel eens bellen of mailen voor een inruil op maat.
Dag Sander,
Dat jij van de Radiowinkel bent, lijkt vrij helder.
Mijns inziens zal het de Radiowinkel geen nadeel
opleveren dat de NPO vervroegd (?) naar DAB+ is
overgeschakeld – van alle duizenden gedupeerden met
standaard DAB-ontvanger en tuners (ja, ook ik), de
early adopters, zullen er toch minstens een paar
weer een nieuwe DAB+ compatibele ontvanger aanschaffen.
Kassa, dus.
Maar een zeer groot deel zal dat niet doen, geschaad
als zijn zijn in het vertrouwen dat na slechts luttele
jaren hun investering weggegooid kan worden. Dat gaat
natuurlijk met DAB+ ook gebeuren, om uiteindelijk uit
te komen op een of andere vorm van Internet-radio.
O ja, erg groen is deze maatregel ook niet – al die
duizenden radio’s die weggegooid kunnen worden – want
niemand wil ze nu nog hebben …
Tamelijk schandalig al met al – maar dat had je wel
al wel vermoedt. Sukses met de Radiowinkel !
Ook ik zit privé al jaren met een Pure DRX-702ES, een Evoke-3, One Pink, Chronos CD, DMX-50 en een E-TEN D100, PD2000 die in NL waardeloos zijn geworden. Als er iemand een DAB-luisteraar van het eerste uur is dan ben ik het wel. Een grote schadepost voor ons allen. Dat staat buiten kijf. Zoals ik elders ook al schreef en wat ook mijn plan is: deze DAB-only radio’s gaan op de Belgische Marktplaats. In België hebben ze vooralsnog alleen DAB. En dat zie ik niet zo snel veranderen omdat de installed base van DAB radio’s daar vele malen groter is dan in NL. Dus onze zuiderburen kunnen onze in NL deels -want op de meeste zit ook FM of een CD-speler- onbruikbare DAB-radio’s goed gebruiken.
En internetradio? Ideaal. Voor thuis. Niet op de weg, het strand of in de trein. Nu niet en nooit niet. De telecomoperators zullen ons in de komende jaren steeds meer gaan rekenen voor mobiel internet, het is immers hun enige resterende manier om geld te verdienen: data. Ook openbaar wifi is geen oplossing: probeer maar eens fatsoenlijk te internetten in de trein. Ook voor de omroepen is het een NoGo: hoe meer een populair programma beluisterd wordt hoe groter de belasting op het netwerk hoe meer ze zullen moeten betalen. DAB+ is free to air. Of er maar 1 luisteraar is of 10 miljoen. Kosten zijn hetzelfde. Als er een groot radio-event is (WK etc) dan slipt de hele internetradiostream dicht door alle luister-requests. Dus ik voorzie wel een mooie toekomst voor DAB+. Het advies is om een FM/DAB+/WIFI radio voor thuis te nemen. Zit je altijd goed. Ze zijn er al vanaf 130 Euro. Bij de beste en enige Radiowinkel met hart voor radio: De Radiowinkel.com (deze laatste zin dient licht cynisch gelezen te worden 😉 )
Internetradio luisteren op je smartphone kan onbeperkt via Robin Mobile.Maar uitsluitend op je telefoon.Kost €40 per maand.
Kennelijk reactie niet doorgekomen: je kunt toch duizenden luisteraars met een oudere DAB-tuner niet dwingen een nieuwe DAB+tuner aan te schaffen, willen ze digitale radio blijven ontvangen. Zijn nogal prijzig (evenals de oude DAB-tuner overigens)
Jan Theunissen
Ik bezit een Philips AJB3552/12 wekkerradio gekocht in december 2012 via internet bij Redcoon.
Sinds 14 okt 2013 geen digitale ontvangst meer.
Zelfs auto-scan werkt niet meer.
Het lijkt alsof het een DAB radio is terwijl er toch een groot DAB+ logo op zit.
Eventueel een reset geven. Factory reset.
Terug gegaan naar de fabrieksinstelling en auto-scan gedaan.
Geen resultaat.
De DAB+ radio doet het nu weer.
De ontvangstindicator geeft nu weer aan paar streepjes aan.
Kennelijk is het zendvermogen van DAB+ nu beter in balans.
Ontvangst DAB radio al jaren ongestoord en zeer prettig. Maandag 14-10-2013: alle radiozenders NOP weg!
Postcode: 2284 te Rijswijk (ZH).
Doe er svp iets aan!
Klachten kunt u eventueel indienen via info@digitalradio.nl maar ik vermoed dat uw toestel het nieuwe DAB+ niet aan kan.
Ik heb een DBA+ ontvanger in mijn auto ingebouwd, welke op een DAB-dakantenne is aangesloten. Elke dag rijd ik vanuit Drenthe naar Gelderland:
De Wijk – Ommen – Raalte – Heeten – Holten – Lochem – Ruurlo
De ontvangst van de NPO is nihil (hopelijk vanaf maandag beter).
De ontvangst van BNR is op sommige plekken goed maar ook op teveel plekken slecht tot nihil. Gewoon shit….
Nu is de FM-ontvangst van BNR ook erg droevig op dit traject: Broadcast Partners snapt niet zoveel van antenne-planning en gebruikte vermogens….
DUS: graag een snelle verbetering van de dekking van de commerciele omroepen op de genoemde route !!
Sinds maandag ook ontvangst van de NPO zenders.
De dekking op bovengenoemde route is vrij slecht voor de NPO zenders: de commerciëlen zijn veel beter te ontvangen.
Maar klasse dat de NPO nu over is op DAB+ !!!!
Ik heb een ingebouwde DAB tuner in mijn auto. Betekent de introductie van DAB+ dat die nu onbruikbaar wordt? Of blijft het bij de (publieke) zenders die er nu op te beluisteren zijn?
Dat gaat er (uiterlijk) januari 2014 wel toe leiden…vrees ik…die valt op stil dan zogauw de Publieke Omroep over gaat op DAB+.
Een DAB tuner zal niet meer bruikbaar zijn. Er zal dus helaas niets anders opzitten dan een tuner met DAB+ aan te schaffen. Een oude DAB tuner ondersteunt geen DAB+
En zal derhalve geen geluid geven.
Vandaag weer belabberde ontvangst in Rotterdam. Het geluid valt steeds weg.Lang leve de FM!
SKY RADIO THE CHRISTMAS STATION NU OOK IN DE LUCHT OP DAB+
I.P.V. SKY LOVE SONGS
Hallo,
Wij zijn woonachtig in Colmschate(gem. Deventer) en af en toe valt het geluid van onze dab+ radio helemaal weg. Behalve dit euvel is de geluidskwaliteit heel goed. Het wegvallen gebeurt ook niet elke dag. Enig idee hoe dit komt?
Groet,
Teun
wij wonen in eindhoven.Onze net aangeschafte DAB+ radiootjes geven geen geluid. Is er in Eindhoven nog geen ontvangst mogelijk?
Ik heb er helaas ook in Winschoten erg slecht ontvangst,ik vind dit wel erg wardeloos wat is er aan de hand?De hele tijd was het redelijk teminst buiten,maar binnen maar op 3 plekken Dab+.Dit moet toch echt beter kunnen in deze moderne tijd.Gelukkig doet het Internetradio veel Beter,toch heb ik er vertouwen in dat dit goed komt de tijd zal het leren.Sorry als er fouten in de tekst zijn
Hallo,
Sinds enkele dagen heb ik nagenoeg geen ontvangst meer in de auto (omgeving Leusden/Amersfoort) van alle commerciële dab+ zenders….voorheen had ik prima ontvangst! Weet iemand wat hier de reden van kan zijn??
Mvg
Peter Roovers
Had ik vandaag ook.Tussen Den Bosch en Vianen geen ontvangst en bij IJsselstein 3 streepjes en dan zit je er bijna bovenop.De NPO geen probleem.In de middag via Veenendaal naar Veghel en alles werkte perfect.Slecht dat je hier niemand over kan aanspreken die meteen kan vertellen wat er loos is.Niet echt reklame voor DAB.Gelukkig heeft de NPO KPN als provider ipv Broadcast Partners.Dus betere kwaliteit.
Raar, want enkele dagen terug was er niets qua ontvangst aan de hand….wordt er minder zendvermogen gebruikt? Andere antenne’s/andere afstelling, of is er storing??? Ben erg benieuwd wie ons hier meer over kan vertellen!
Het verhaal wat Marijn vertelt had ik vandaag ook. Ik reed met de auto van Papendrecht via Ridderkerk naar Zwijndrecht en de ontvangst van VCR op mijn Pure Highway was bedroevend slecht. De NPO kwam wel goed door.
nou in deventer hebben geen ontvangst wel niet van 538 of radio 10 radio 2 tot en met 6 dus daar mag nog wel wat aan gedaan worden.
Helemaal mee eens de zender lopik is ook veel zwakker die 3.2 was eerst veel sterker ook voor het raam nu nog maar hoogstens 50%
We hopen dat het beter wordt want als je dit vergelijkt met de po
Dan is dit toch minimaal.rondstraal antenne de oplossing en geen gerichte antenne
Af en toe valt de zender helemaal weg dus ik denk dat ze alles verbeteren
worden er nu nog steeds werkszaamheden uitgevoerd aan de zenders sins,d vandaag is het signaal een stuks slechter geworden voor het raam anders dik 100& signaal nu schat ik een 60 a70 % verder in de kamer valt het signaal helemaal weg in Oosterhout Regio Breda hoe komt dit of zijn ze nog steeds aan het testen of gewoon storing?
Ik heb in Winschoten helaas nog erg slecht ontvangst van de commerciële omroepen in het flat waar ik woon behalve op bepaalte punten in de slaapkamer en niet op mijn nachtkastje om lekker te genieten,volgens mij gebeurt er helemaal niks dat is toch jammer .Fm doet het prima maar ik wil dab+ .op radio hoor ik bijna geen reclame over dab ze durven zeker nog niet
In de auto waar ik sinds vorig jaar oktober in rijd zit een DAB+ radio. Dit werkt goed.
Er zit een funktie op dat de radio overschakelt op FM-ontvangst indien het DAB+ signaal niet goed ontvangen kan worden. Deze funktie is ook ingeschakeld en werkt in het buitenland overal bij zowel publieke als commerciële radiozenders. In Nederland werkt het echter alleen bij de NPO zenders.
Waarom werkt dit (nog) niet bij de commerciële zenders ??
Dat komt omdat de commerciële omroepen niet dezelfde station id’s gebruiken voor FM als voor DAB+. Waarom dat zo is, is mij een raadsel.
Jammer, ontvangst valt vaak tegen, kwestie van geld? Dan maar terug naar fm, op deze manier hoeft het NIET, wie is hier schuldig aan?
Helaas is het DAB+ signaal in Nijmegen-west niet genoeg om brokkelvrij de NPO stations te luisteren. Ik hoop echt dat het signaal sterker gaat worden.
Ik heb een pocket Dab+ ontvanger gekocht van Dual: http://www.dual.de/?page_id=5043
Toch een A-merk. Hier in de buurt van Assen valt de digitale ontvangst van de comm. zenders regelmatig weg ……. Ik heb de Dual maar retour gestuurd. En wacht op betere tijden.
Weet iemand hoe het digitale geluid gedistribueerd wordt (gaat dat gewoon via de zender van Smilde hier in het noorden, mss met tussenstaions) ??
iig het de ontvangst zeker nog niet top!!
signaal even naar 00 terugzakt naar 0 punt ik hoor niets meer in deventer geen 538 geen radio 10 niets meer wat is er aan de hand!! op mij DAB RADIO
Er valt mij wel een ding op dat ik ook nu na 1 September
af en toe mee maak dat heel het signaal even naar 00 terugzakt ik dacht dat het aan mijn JVC Radio lag maar heb het ook op een kleine technisat en daar is het idd zo hebben meer mensen hier last van ik dacht dat ze nu al wel uitgetest waren handig is wel dat er een signaal meter op de technisat zit dat normaal 100% uitslaat maar soms helemaal naar 0 terug zakt!
ik hoor steeds meer over dab ontvangst
is er ook iemand die ervaring heeft in apeldoorn
en wat is een goeie ontvanger
hoor het graag
Hoi wil je een draagbaar radio of een 43 cm component?
Het geluid is erg mooi van de meeste zenders.Alleen de dekking is af en toe slecht.Op de A50 van Eindhoven naar Veghel valt deze af en toe weg terwijl De Mortel toch vrij dichtbij staat en in Sittard was er geen ontvangst terwijl ik een magneetantenne op de vrachtauto heb staan en binnenshuis in Eindhoven is het redelijk.BG radio en Sublime You kunnen wat mij betreft er af.Arrow en Juize zijn zenders die echt iets toevoegen net als Classic FM.Nu hopen dat de NPO snel zender gaat aanzetten
Volgens mij is men nog steeds met de zenders aan het knutselen. In Midden Limburg had ik prima ontvangst enkele weken geleden (in de auto). Gisteren merkte ik ineens dat ik weer uitval kreeg richting Roermond terwijl dat midden in het rood dekkingsgebied ligt?
Staan alle zenders nu wel of niet aan?
Wanneer is men definitief klaar?
Gisteren nog eens dezelfde route gereden en toen wel overall ongestoorde ontvangst. Men is dus nog steeds met de zenders bezig. Slechte zaak, na 1 september. Ongestoorde is een must voor success.
Ontvangst nog steeds prima hier in Rozenburg.
Hallo,
Ik ben erg blij met dab+. Ik heb een klein dab+ radiotje gekocht en daar heb ik bijna overal ontvangst mee! Complimenten!
Alleen een ding: Ik zat te luisteren naar Q Music en tijdens het voorlezen van de files hoorde ik toch een blikkerig geluid erbij, dat hoort volgens mij niet, op de FM hoorde ik het niet. En deze zender zit er met 80 kbps op (het hoogste). Hoe kan dat en ord hier nog wat aan gedaan?
Voor de rest is de kwaliteit zeer goed en we hebben nu ook op plaatsen dekking waar dat vroeger nooit het geval was!
Btw wanneer gaat die bulgaarse zender eraf? Daar bedien je toch (bijna) niemand mee. Er zijn vast nog wel mensen die hun radiostation erop willen.
ik hoop dat de promotie wat verder gaat dan een klein spotje trouwens, dat mag wel wat meer.
mvg Chris
Regio Eindhoven BTW.
Ook bij 538 hoor ik dit blikkerig geluid bij spraak. Word hier nog wat aan gedaan?
Hier in Nuenen heb ik ineens weer prima ontvangst van DAB(+) nadat NPO een jaar geleden de zender Mierlo uitschakelde. De multiplex van de commerciëlen is hier binnenshuis prima te ontvangen maar die van NPO helaas (nog) niet. Ik ben benieuwd wanneer dat gaat verbeteren.
Op de commerciële multiplex zijn de (AAC-)bitrates wel wat wonderlijk verdeeld:
BNR heeft 80kBs voor hoofdzakelijk spraak terwijl Classic FM het met 64kBs moet doen…
Ik wacht met smart op een betere ontvangst van de publieke multiplex zodat ik op alle drie de toestellen weer kan genieten van:
24Nieuws (ochtend; Wat voor weer wordt het?)
Radio4 (bijna de gehele dag)
Radio Top2000 (bij het koken e.d.)
Hint voor NPO: Mierlo is nog steeds een prima locatie om heel de regio Eindhoven te bedienen! (Wel een beetje opschieten want ik begin al aardig te wennen aan de conculega’s!)
BNR is inmiddels teruggeschroefd naar 64 kb/s zodat Arrow Classic Rock (die op BNRs tweede kanaal zit) omhoog kon naar 64 kb/s. Dit is wel een nette verhouding.
Classic FM zit op het tweede kanaal van Sky Radio en die hebben allebei 64 kb/s. Als Classic FM hoger wil dan moeten ze ruimte huren van één van de andere stations. Als ze genoeg betalen willen Sublime, Q-music of 100% NL vast wel 8 kb/s omlaag gaan naar 72 kb/s zodat Classic FM naar 72 kb/s zou kunnen.
Aanvulling op reactie van Alex (Alkmaar):
Gisteren op het strand bij Camperduin helemaal geen ontvangst mogelijk, noch van de NPO- en evenmin DAB+ zenders.
Jammer, voor dat doel had ik speciaal een zak-Sangean aangeschaft.
IK begrijp eigenlijk (nog steeds) niet waarom we in Noord Holland-Nrd qua radio-ontvangst zo stiefmoederlijk bedeeld worden…… (de FM-band is immers sinds jaar en dag bedroevend slecht)
Ik begrijp het advies va die antenne op een zolder plaatsen niet. Waarom zou je dat doen? Thuis kun je toch veelal radio digitaal ontvangen via de kabel? Het gaat m.i. juist om het feit dat je mobiel niet meer vast zit aan die rottige FM radio’s. Daarnaast heeft natuurlijk niet iedereen een zolder. Ik zit op een benedenverdieping van een flat.
Zo is dat!
We willen goede ontvangst DAB+ op draagbare radiotoestellen!!
7 elements dab antenne verticaal op zolder plaatsen
Klaar, goed ontvangst
Een goed ontvangst is gewoon een dab 7 elements antenne op zolder plaatsen wel verticaal gepolariseerd
Goed idee Mario.
Ik zit wel met twee vraagjes:
1° Waar koop je die?
2° Hoe verbind ik die met mijn DAB+ ontvanger? Die beluister ik nl niet op zolder 😉 en die heeft geen antenne ingang, enkel een telescopische sprietantenne.
Hoi zonder een antenne aansluiting wordt het lastig.
Een 7 elements vindt je via een zoek machine VHF 7 elements of je bestelt fuba dat 307 of televes 1065
Een student op een afstudeerstage bij het Agenschap Telecom heeft een enquete gemaakt over DAB+ in Nederland.
http://www.thesistools.com/web/index.php?id=363023
Ik snap niet dat ze niet dat ze de regionale omroepen doorgeven!
Ik vind de regionale eigelijk belangrijker dan de commersjeèle omroepen minder belangrijker dan de regionale!
Zeker omdat de regionale omroepen in sommige provincies zoals in brabant, gelderland, noord en Limburg op verschillende ferkwenties zitten.
Neem Omroepbrabant die heeft er 34 over de regi’s Noordoost zuid-oost midde en westbrabant.
Verders is het nog altijd beter dan de am of dat er zenders zitten die verders nog niet in de ether zitten.
zoals classic fm en Arrowclassicrock.-Holland
Wie zijn ‘ze’? De landelijke commerciële omroepen gaan natuurlijk geen regionalen doorgeven. Dat moeten de regionalen zelf doen.
Maar goed, de regionale omroepen zijn dat dus ook aan het regelen (al gaat het niet erg snel) en die moeten van de vergunning uiterlijk per 1 september 2015 ook met DAB+ in de lucht zitten.
Testresultaten voor Heikant ( gemeente Hulst in Zeeuws-Vlaanderen )
VRT ( Vlaamse publieke omroep ) in DAB signaal 100% dus zéér goede en stabiele ontvangst.
VCR in DAB+ eerder zwak signaal ongeveer 50% ontvangst hapert soms.
NPO in DAB zeer zwak signaal ongeveer 10% dus ontvangst ongenietbaar en valt soms weg.
Ik was zeer hoopvol gestemd voor 1 september. Maar dit is dus een echte teleurstelling. Er is nog veel werk aan de winkel. Vermogen en aantal zenders moet serieus opgedreven worden!!!
Klopt de Dab+ ontvangst in de regio Hulst is zeer slecht. Dus men kan niet van landelijke dekking spreken.dit geld voor de commerciële, publieke en regionale omroepen (omroep zeeland valt het minste weg maar geeft ook weinig signaal. Het lijkt of dit gebied een zwarte vlek heeft. Of dat de zenders iets teveel zijn afgezwakt in dit gebied. Radio 2 heeft destijds een extra zender moeten plaatsen in Hulst om soortgelijk probleem maar dan met Fm. Daarentegen komen de Belgische zenders wel zuiver en sterk door.
Meteen een mail gestuurd:
Hallo,
Via deze weg wil ik graag kenbaar maken dat de ontvangst in Alkmaar nog te wensen overlaat.
De NPO kanalen zijn superhard, maar de VCR kanalen komen hier binnen op 55% signaal.
Signaal komt regelmatig onder de ontvangstdrempel, dus geluid valt vaak weg.
Zit Hier hemelsbreed 4 KM van de KPN toren af, dus zou het er uit moeten knallen.
Hoop dat het binnenkort beter wordt, en dat de antennes van VCR ook hoger in de KPN mast komen te hangen.
Met vriendelijke groet,
Alex ……..
Hier in Winschoten vallen alle Dab+ zenders om de enkele seconden weg erg instabiel.De Publieke zenders niet meegetelt,erg jammer
Na het bericht dat per 1 september er een landelijke dekking is gelijk een DAB+ ontvanger gekocht.
En…..ik kan geen enkel kanaal ontvangen. 🙁
Woon in Deventer..
het is nog niet top in deventer wel radio 538 of radio 10 valt nog wel weg hier
Geachte
ik wil een DAB+ stereo ontvanger koopen.
Maar ik weet niet behalve ontvangst in Middem Limburg locatie Roermond en het grensland.
Is hier DAB+?
Bedankt
MvG
frank brüning
Zie: https://www.dabtuners.nl/2012/dab-info/dab/dab-waar-te-ontvangen
U heeft voorlopig in ieder geval ontvangst van de commerciële stations, de publieke volgen later dit jaar.
OP dit moment is via de zender in Hilversum op DAB+ Kanaal 5A een test uitzending op laag vermogen van de publieke Radiozenders Radio Een en Radio Twee.
Ik woon in Laren dat is 4 Kilometer vanaf de zendtoren in Hilversum, en ik ontvang de test uitzending alleen met uitgetrokken antenne. Dat de ontvangst zwak is kan ik zien aan het aantal streepjes dat zijn er 6 in de ontvangsbalk
Je moet ook in heel Limburg gewoon ontvangst hebben. iig van de commercielen. De publieken komen nog. Zie link voor dekkingskaart van de commercielen: http://radio-tv-nederland.nl/dab/bedekking%2011c%20VCR.jpg
O sorry die stond ook al bij de link van Sander. Excuus.
In Zuid-Limburg (Sittard) zijn momenteel zo’n 60 DAB/DAB+ kanalen te ontvangen, daaronder de 18 VCR commerciële Nederlandse radio, maar ook Belgische en Duitse zenders. De Nederlandse publieke zenders zijn hier nog niet te ontvangen (verwacht eind 2013). De Belgische Radio 1 en Radio 2 niet te verwarren met de Nederlandse Radio 1 en Radio 2. Omdat je niet altijd de frequenties ziet kan die aanduiding dus lastig zijn. Beter zou het zijn af te spreken dat bij zo’n aanduiding bijv. Radio 1 NL (Nederland) of Radio 1 B (België) of een andere extra aanduiding zou komen te staan.